Naturveiledning
Foto: Kjell Bitustøyl
Natur- veiledning
Foto: Kjell Bitustøyl
Gjennom naturveiledning formidler vi kunnskap om naturen og dens sammenhenger. Hensikten er å styrke innsikt, respekt, engasjement og omsorg for natur- og kulturmiljøet.
Naturveilederne ved Norsk villreinsenter driver med informasjon, veiledning og undervisning. Hovedfokus er rettet mot utdanningsinstitusjoner, fra grunnskoler til høyskoler og universitet. Men vi har også opplegg, kurs og veiledning for andre interesserte, for eksempel bedrifter og reiseliv.
For skoler byr vi på undervisningsopplegg, som vi gjerne utvikler i samarbeid med den enkelte skole. Undervisningen kan rette seg mot både elever eller lærere. Oppleggene skal være godt forankret i Kunnskapsløftets læreplan, og kunne bidra til å nå flere av kompetansemålene i planen.
Vi ønsker at elevene skal få kunnskap og ferdigheter gjennom gode, direkte opplevelser ute i naturen, der også bålet har en sentral plass. Vi kan også by på innendørs veiledning hvis det er ønskelig.
Villreinen er fjellets miljøbarometer, og villreinens tilpasning til det tøffe klimaet i fjellet gjør den ekstra spennende og interessant. Reinens biologi, bruk av områder og utfordringer er aktuelle temaer. Vi setter dette i en større sammenheng, der menneskenes levemåte og fangst av villreinen opp gjennom historien hører naturlig med.
Vi har også veiledning på en rekke andre temaer om dyr, fugler, kulturhistorie, nasjonalparker og verneområder.
Foto: Martine Hårstad
Dere kan komme til oss, eller vi kommer til dere. Veiledningen vår er gratis! Ta kontakt med oss!
For å sikre best mulig kvalitet på undervisningsoppleggene ønsker vi ikke store grupper.
For naturveiledning, kontakt:
Foto: Heidi Vognild
Temaer
Naturveiledningen er delt inn i ulike tema. Temaene har forslag til opplegg og aktiviteter for skolene, og tar utgangspunkt i det som faller seg naturlig i villreinens leveområder. I tillegg jobber vi hele tiden med utvikling av nye tema. Finner du ikke ditt tema i listen her så ta kontakt med oss så ser vi hva vi får til.
Naturveiledningen vil i stor grad foregå ute i skolens nærområder eller i og rundt attraksjonene ved villreinsenteret. Veiledningen er gratis, men transport av elever må skolene dekke selv. Her kan det lønne seg å høre med lokale verneområdestyrer ol. om de har midler som kan brukes til å dekke transport og eventuelt undervisningsmateriell.
Hvert tema har undervisningsforslag. Tema og opplegg er ikke fastlåst, så ta kontakt med oss så tilpasser vi oppleggene etter deres ønsker.
Temaer og opplegg har forankring i Kunnskapsløftets kompetansemål.
Villreinen - et dyr i særklasse!
Norge har et internasjonalt ansvar for å ta vare på den største og siste gjenlevende villreinstammen i Europa.
Hva vet vi om dette mytiske dyret, som lever under ekstreme forhold i fjellene våre? Hvordan lever det, hva spiser det, hvem er venn og hvem er fiende? Spørsmålene er mange. Elevene vil, ved engasjement og aktivitet, bli innviet i villreinens verden, der overraskelsene er mange!
Naturveiledningen er gratis!
Varighet: Fra timesopplegg til heldags aktiviteter.
Foto: Anders Mossing
Aktuelle temaer -
for barnetrinnet:
Reinens utseende og tilpasninger
Skinn
Klauver
Gevir
Tilpasninger til et arktisk klima.
Året til villreinen
Hva skjer i villreinens verden om våren?
Kalving
Gevirutvikling
Fødevalg
Hvor bor villreinen?
Lokal tilhørighet
Villreinområdene i nærheten av dere
Villrein og verneområder
Venner og fiender – hvem er det?
Mennesket, er det en venn eller fiende?
Hvem av de store rovdyra er fiende for villreinen?
Villrein og klima
Hva skjer med villreinen ved klimaendringer?
For- og etterarbeid
Vi kan bistå med hjelp og forslag til ulike for- og etterarbeid for å øke læringsutbyttet. Ta kontakt for mer info.
for ungdomstrinnet:
Vårt ansvar for villreinen
Hva består det av?
Reinens biologi og tilpasninger
Gevir – statussymbol og våpen
Født med sovepose
Spader på beina
Varmegjenvinning i nesa
Unik hengevom
Villreinens leveområder
En arealkrevende nomade i fjellheimen
Villreinområdene nær dere
Villrein og verneområder
Villreinens utfordringer
Mennesket og våre aktiviteter
Endring av leveområder
Rovdyr og -fugler, hva med de?
Endringer i klima
Villrein og forskning
Hva forskes det på, hvem forsker, hva finner de ut?
Web-Villrein
– et sted med villrein, et sted for deg!
For- og etterarbeid
Vi kan bistå med hjelp og forslag til ulike for- og etterarbeid for å øke læringsutbyttet. Ta kontakt for mer info.
Fjellrev
Fjellreven blir av de aller fleste sett på som yndig og søt. Men, det er store utfordringer i å bevare denne arten i norsk fauna. Gjennom naturveiledninga vil elevene bli bedre kjent med fjellreven og få et innblikk i utfordringene denne lille krabaten står overfor. Kanskje deres engasjement og deltakelse kan gi nye innspill i arbeidet med å løse den økologiske utfordringen arten står ovenfor i Norge og Sverige.
Naturveiledere kommer til skolen deres. Undervisningsopplegget tar barna med ut i skolens nærområde for å lære mer om denne spesielle arten.
Naturveiledningen er gratis!
Varighet: Fra timesopplegg til heldags aktiviteter.
Foto: Olav Strand
Aktuelle temaer for barne- og ungdomstrinnet:
Fjellrevens utseende og tilpasninger
Pels
Poter
Tilpasninger
Mat
Årssyklusen til fjellreven
Aktiviteter tilknyttet til alle årstidene
Hvor bor fjellreven?
Hvor finner vi fjellrev i Norge?
Lever den for seg selv eller i flokk?
Hvorfor har vi så lite fjellrev?
Venner og fiender
Mattilgang
Jakt
De store rovdyra – venn eller fiende?
Fjellrev og klima
Hva skjer med fjellreven ved klimaendringer?
For- og etterarbeid
Vi kan bistå med hjelp og forslag til ulike for- og etterarbeid for å øke læringsutbyttet. Ta kontakt for mer info.
Moskus
Moskusen på Dovrefjell er godt kjent langt ut over Norges grenser . Å besøke Dovrefjell uten å se etter moskus er det få som gjør. Gjennom naturveiledninga er vi på tur i moskusens leveområde. Vi vil finne sportegn og lære om moskusen. Hvis vi er heldige ser vi den også. Moskusen ser kanskje snill og rolig ut, men den kan være farlig hvis vi kommer for nær. Derfor må vi alltid holde god avstand fra moskusen – aldri nærmere enn 200 meter!
Naturveiledning om moskus foregår kun fra Norsk Villreinsenter Nord, Hjerkinn.
Opplegget passer best for de som reiser på ekskursjon til Dovre, der leveområdene kan utforskes og moskusen oppleves dersom vi er heldige.
Naturveiledningen er gratis!
Varighet: Fra timesopplegg til heldags aktiviteter.
Foto: Knut Berg-Domås
Aktuelle temaer for barne- og ungdomstrinnet:
Året med moskusen
Vår: kalving og matvalg
Sommer: mat og varme sommerdager
Høst: forberedelser til vinteren
Vinter: overlevelse og beite
Tilpasninger til et arktisk klima
Skinn
Horn
Klauver
Mat
Hvor bor moskusen?
Hvor har vi moskus?
Lokalkunnskap om utbredelsen
Lever i flokker
Kart
Hvorfor har vi moskus?
Importert i nyere tid
Re-introduksjon av en gammel art
Moskus og klima
Hva skjer med moskusen ved klimaendringer?
For- og etterarbeid
Vi kan bistå med hjelp og forslag til ulike for- og etterarbeid for å øke læringsutbyttet. Ta kontakt for mer info.
Høyfjellsøkologi
Norge er fjellenes rike. Naturveilederne skal gi et innblikk i fjellene og det som lever der. Hvordan klarer planter å klore seg fast på karrige fjellknauser – og i tillegg blomstre, sette frø og tåle beiting? Hvordan klarer dyr og fugler å finne mat i disse områdene, vinter og sommer? Hva lever de av? Flytter de om vinteren, eller er det faktisk noen som holder ut i snødekt mark og vind?
Her er det mye å lære, og noe av det kommer vi igjennom i løpet av tiden vi skal bruke sammen i naturveiledninga.
Opplegg og aktiviteter passer best til grunnskolens ungdomstrinn og elever i den videregående skole.
Naturveiledningen er gratis!
Varighet: Det er ønskelig med halv-, hel- eller to-dagers opplegg og å være i høyfjellet i forbindelse med gjennomføringen.
Foto: Anders Mossing
Aktuelle temaer:
Arter å ta utgangspunkt i:
Fjellrev
Villrein
Jerv
Lav
Rype
Rovfugler
Artenes tilpasninger til høyfjellet
Tilpasninger hos planter
Tilpasninger hos dyr
Klima
Hva skjer i høyfjellet ved klimaendringer?
For- og etterarbeid
Vi kan bistå med hjelp og forslag til ulike for- og etterarbeid for å øke læringsutbyttet. Ta kontakt for mer info.
Foto: Heidi Vognild
Kunnskapsløftet
Mål, temaer og aktiviteter i veiledningen ved villreinsentrene vil alltid ha godt samsvar med Kunnskapsløftets læreplan.
Under kan du lese mer om hvordan vår naturveiledning inngår i overordnet del, tverrfaglige emner og læreplaner for flere fag.
Norsk villreinsenter kan være en viktig bidragsyter inn i arbeidet for at elevene skal nå målene i overordnet del i Kunnskapsløftet.
En viktig del av vårt arbeid i skolen er å øke forståelsen for den historiske betydningen villreinen har hatt for mennesket i Norge fra siste istid og fram til nåtid. Innsikt i denne unike historien vil kunne bidra til utvikling av elevenes identitet. En del av villreinens historie i Norge knyttes også opp mot den samiske kulturarven.
Norsk villreinsenter deler kunnskap om villreinen og naturen de lever i som vil bidra til elevenes nysgjerrighet. Deres evne til å utvikle kritisk tenkning og å handle etisk bevisst med tanke på egen adferd i naturen og valg elevene tar som vil ha betydning for naturen og villreinen er også en del av naturveiledningen. Metode for å få kunnskap er vesentlig. Vår naturveiledning har søkelys på at elevene skal få en etisk bevissthet der de veier ulike hensyn mot hverandre, og utvikler god dømmekraft.
Kunnskap vi deler er grunnlag for videre arbeid i skolen, der vi bidrar til elevene utforskertrang og engasjement.
Et av hovedområdene i overordnet del av Kunnskapsløftet sier at «Skolen skal bidra til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet». Norsk villreinsenter er villreinens talerør, og jobber bevisst for at mennesket skal forvalte naturen og villreinens leveområder på en forsvarlig måte. Mye av vår naturveiledning foregår ute i naturen, og vi bidrar til å utvikle elevenes bevissthet om hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klima, og dermed også samfunnet. Vår naturveiledning bidrar til at elevene utvikler vilje til å ta vare på miljøet.
Overordnet del i Kunnskapsløftet 2020 sier at «Barn og unge skal håndtere dagens og morgendagens utfordringer, og vår felles framtid avhenger av at kommende generasjoner tar vare på kloden. Globale klimaendringer, forurensning og tap av biologisk mangfold er blant de største miljøtruslene i verden. Disse utfordringene må løses i fellesskap. Vi behøver kunnskap, etisk bevissthet og teknologisk innovasjon for å finne løsninger og gjøre nødvendige endringer i levesettet vårt for å ta vare på livet på jorda». Klimaendring er et av flere utfordringer villreinen står ovenfor, og gjennom vår naturveiledning vil elevene bli utfordret på å finne løsninger for seg selv og villreinen. Tap av leveområder som følge av menneskelig aktivitet og infrastruktur er en annen utfordring villreinen har blitt utsatt for gjennom de siste 100 årene, og elevene oppfordres til å drøfte mulige løsninger for at dette ikke skal fortsette.
Vi opplever også at turer med naturveilederne våre bidrar til elevers sosiale læring og utvikling. Turer i naturen gir ofte et annet samspill og annen dynamikk mellom elevene enn den vi observerer i klasserommene. Sosial læring og utvikling spiller sammen.
«I naturfag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger, og se disse i sammenheng med lokale og globale miljø- og klimautfordringer. Kunnskap om sammenhenger i naturen er nødvendig for å forstå hvordan vi mennesker er med på å påvirke den. Naturfaglig kompetanse kan bidra til at vi finner løsninger for å begrense klimautfordringene, bevare biologisk mangfold og forvalte jordas naturressurser på en bærekraftig måte innen tverrfaglige emner». Som nevnt i overordnet del står bærekraft sentralt i naturveiledningen Norsk villreinsenter tilbyr, og berører flere ulike fag, som igjen kan danne grunnlag for dybdelæring og tverrfaglig arbeid.
Læreplan i naturfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
- utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
- oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon
- utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
- delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
- gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
- utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
- drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
- beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruk denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- gi eksempler på og drøfteaktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
- gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen
Læreplan i samfunnsfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og beskrive kulturminner og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet
- utforske og presentere hvordan mennesker levde for én til to menneskealdre siden
- reflektere over hvorfor mennesker har ulike meninger og tar ulike valg
- beskrive og gi eksempler på mangfold i Norge, med vekt på ulike familieformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket
- utforske og gi eksempler på hvordan mennesker påvirker klima og miljø, og dokumentere hvordan påvirkningene kommer til syne i nærmiljøet
- utforske og gi eksempler på hvordan barn kan påvirke beslutninger og samarbeide om demokratiske prosesser
- utforske og gi eksempler på hvordan mennesker i ulike deler av verden påvirker hverandres liv
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske kulturminner og hvordan mennesker levde i den tiden kulturminnene er fra, og sammenligne med hvordan vi lever i dag
- beskrive kultur- og naturlandskap i Norge og samtale om hvordan historiske og geografiske kilder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap
- presentere årsaker til at samene har urfolksstatus i Norge, og beskrive forskjellige former for samisk kultur- og samfunnsliv før og nå
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske hvordan mennesker i fortiden livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosettingsmønstre
- utforske og presentere en global utfordring ved bærekraftig utvikling og hvilke konsekvenser den kan ha, og utvikle forslag til hvordan man kan være med på å motvirke utfordringen, og hvordan samarbeid mellom land kan bidra
- reflektere over hvordan møter mellom mennesker har bidratt til å endre hvordan mennesker har tenkt og samfunn har vært organisert
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske kulturminner og hvordan mennesker levde i den tiden kulturminnene er fra, og sammenligne med hvordan vi lever i dag
- drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker folks holdninger og handlinger
- utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur
- reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
- sammenligne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag
- beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn
Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- identifisere og reflektere over etiske spørsmål
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
- utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Læreplan i kroppsøving
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske naturen i nærmiljøet med varierte aktiviteter til ulike årstider
- forstå og praktisere turregler og bruke klær etter vær og forhold i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske uteaktiviteter og samarbeide med andre under vekslende årstider i nærmiljøet
- øve på trygg og sporløs ferdsel i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske uteaktiviteter og samarbeide med andre under vekslende årstider i nærmiljøet
- øve på trygg og sporløs ferdsel i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke kart, digitale verktøy og tegn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø
- bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturer for friluftsliv
- gjøre rede for allemannsretten under ferdsel og opphold i naturen
Foto: Rebecca Nedregotten Strand
Mål med naturveiledningen
Hva er naturveiledning?
Med naturveiledning mener vi formidling av kunnskap om naturen og dens sammenhenger. Naturveiledningen utføres av en naturveileder, som gir deltagerne direkte opplevelser helst ute i naturen.
Formålet med naturveiledningen er å:
- styrke forståelsen for natur, biologisk mangfold, miljø og kultur.
- vise sammenhengen mellom natur og samfunn.
- beskrive hvordan mennesket påvirker og forandrer naturen.
- styrke interessen for rekreasjons- og friluftsaktiviteter.
- fremme engasjement for natur- og kulturmiljøspørsmål.
- inspirere til en sunn og bærekraftig livsstil.
Hovedmålgruppene er:
- Barn, ungdom, studenter og lærere i skoleverket.
- Besøkende ved besøkssentrene.
- Lag, organisasjoner og næringsliv.
Dette ønsker vi at elever/deltakere skal lære mer om:
- Norges ansvar for å bevare villreinen (Bernkonvensjonen).
- villreinen og villreinens utfordringer.
- hvorfor villreinens leveområder må sikres.
- villreinens historiske betydning for mennesket.
- kultur knyttet til fjellet og villreinen spesielt.
- friluftsliv i villreinfjella.
- høyfjellsøkologi og verneområder.
- vår evne til å påvirke og forandre naturen.